Duin Messias
Frank Herbert
Dune Messiah
Amsterdam: Volt, 2021
219 p.
9789021461786 (hardback)

In het vervolg op het meesterlijke 'Duin' neemt de auteur zijn publiek mee naar het hof van de tot keizer gekroonde Paul Atreides. Er zijn duistere machten aanwezig, die het op het leven van de goddelijke heerser gemunt hebben. Uiteindelijk weten zij inderdaad zijn ondergang te bewerkstelligen. Maar de hoop voor het voortduren van de dynastie wordt werkelijkheid in de geboorte van een zoon. Hoewel in dezelfde meesterlijke stijl geschreven, is het boek toch een teleurstelling vergeleken met het eerste deel. Het is te wijdlopig: te veel worden bepaalde situaties uitgesponnen. Sommige gedeelten zijn zo esotherisch en persoonlijk, dat de lezer schrijvers subjectiviteit niet meer kan volgen. Vrij kleine druk.

Over Frank Herbert

Frank Herbert (Tacoma (Washington), 8 oktober 1920 – Madison (Wisconsin), 11 februari 1986) was een Amerikaans sciencefictionschrijver. Hij schreef een twintigtal romans en een veertigtal verhalen, maar is voornamelijk bekend van zijn zesdelige epos Dune (Duin).

Na zijn opleiding aan de Washington-universiteit in Seattle studeerde hij psychologie, ecologie en alternatieve energiebronnen. Hij was voornamelijk werkzaam als journalist en redacteur tot begin jaren zestig. Daarna heeft hij zich volledig op het schrijven van romans en verhalen gericht. Herbert is een van de belangrijkste sciencefictionauteurs na 1950. Hij had drie kinderen uit twee huwelijken.

Voor Duin heeft hij een Nebula Award (1965) en een Hugo Award (1966) ontvangen. Het verhaal sluit aan bij zijn belangstelling voor de ecologie en de psychologie, met betrekking tot de locatie en de uitwerking van de personages. In 1984 werd Duin een eerste maal verfilmd onder regie v…Lees verder op Wikipedia